Tommi Kinnusen Neljäntienristeys on kohahduttanut kirjallista
maailmaa: Tommi on kotimaisen kirjallisuuden Robin, yhdessä yössä hän sinkoutui
tähdeksi kirjataivaalle. Kaikki kohina on aiheellista ja oikeutettua, kirja on
loistava.
Teoksen juoni on vaikuttava, henkilöhahmot
uskottavia ja mielenkiintoisia, kertoja taidokkaan niukka, teemat ajankohtaisia
ja koskettavia. Sen kieli on kaunista, Neljäntienristeys on oikeaa
kaunokirjallisuutta. Romaanin kielessä on vaikka mitä hienoja piirteitä, minua
viehättää esimerkiksi aikamuotojen käyttö: preesens ja imperfekti vaihtelevat
aivan toisin kuin äikäntunnilla opetetaan, ja homma toimii.
Mutta vasta kompositio tekee taideteoksen,
siinä Tommi on onnistunut erinomaisesti. Kirja on rakennettu niin, että
viimeistään viimeisen sivun jälkeen pitää taas palata alkuun, koska kaikki
vaikuttaa kaikkeen, asiat valaisevat toisiaan.
Kinnusen kielen kauneus sai minut
vertailemaan musiikkia ja kirjallisuutta.
Niitä nimittäin voi verrata, kas näin:
Juha Seppälän Supermarket on punkrokkia, Jaakko Tepon kirjallisia vastineita
ovat Mielensäpahoittajat ja Havukka-ahon ajattelijat. Esko Valtaojan
lupsakanälykkäät populaaritiedekirjat voisivat musiikissa olla Ylviksen
hauskoja mutta äärimmäisen hyvin tehtyjä biisejä (jos olet kuullut vain Foxin,
et ole kuullut mitään). James Joycen Odysseus on kuin kasikytluvun
hevitiluttajat tai taidemusiikin maksimalistit tyyliin Brian Ferneyhough:
paljon tapahtuu, mutta vastaanottajan kyvyt eivät riitä ymmärtämään, eivät voi
riittää.
Kinnusen Neljäntienristeyksen kieli voisi
olla vaikka Sibeliusta, kaunista, kuulakasta ja suomalaista.
Joku saattaa tähän todeta, ettei
tällaisessa vertailussa ole mitään järkeä. Eikä olekaan.
Mutta.
Jos joku tänä päivänä säveltäisi kuten Sibelius,
hänet tuomittaisiin anakronistiseksi ja lopputulos olisi kitschiä. Musiikissa
arvokas uusi teos on se, joka ei toista menneitä. Ja kun suuren yleisön
kauneuskäsitykset ja taidemusiikin vaatimukset innovatiivisuudesta erkanivat
toisistaan jo sata vuotta sitten, kauneuden voi sanoa olevan pannassa tai
ainakin kovasti rajoitettua. Kirjallisuudessa sen sijaan voi mainiosti kirjoittaa ihan jokaisen mielestä kaunista kieltä olematta anakronistinen ja kitsch, kun niin moni muu asia voi teoksessa olla oman- ja uudenlainen. Musiikissa koko kansan kaunis ei voi olla taiteena arvokasta, kirjallisuudessa voi.
Kirjallisuus taitaa olla kaikista taiteenlajeista ainoa, jossa teoksen on mahdollista olla yhtä aikaa sekä taiteellisesti arvokas että koko kansalle avautuva. Se on hieno asia, kirjallisuudelle.
Kirjallisuus taitaa olla kaikista taiteenlajeista ainoa, jossa teoksen on mahdollista olla yhtä aikaa sekä taiteellisesti arvokas että koko kansalle avautuva. Se on hieno asia, kirjallisuudelle.
Tommi Kinnunen: Neljäntienristeys.
WSOY
*** Jos asut Turussa, osta Neljäntienristeys kirjakaupasta, vaikka
Pienestä kirjapuodista kävelykadun päästä. Jos ostat netistä, osta vaikka Bookysta. ***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos, kun kommentoit!