Harrastan valokuvaamista ainakin omaksi ilokseni. Kuvaan
niin paljon, että läheiset toisinaan vallan hermostuvat, kun vielä tuostakin kaatuneesta
puusta pitää ottaa kuva. Toisinaan olen lukevinani katseista, että muut eivät
näe mitään ihmeellistä kuvausaiheissani, mutta minulle pienet hetket ja näkymät
ovat monesti lähes taianomaisia ja ne pitää ikuistaa. Paitsi luonnosta pidän
urbaanista maisemista, arjesta.
Linssin läpi näkee toisinaan sellaisia yksityiskohtia, jotka
jäävät mieleen. Minulle jäävät myös mieleen rakennukset, niiden yksityiskohdat,
kaupunkimaisemat, arkiset kaupat ja virastot. En paina niitä mitenkään
aktiivisesti mieleeni, mutta olen huomannut, että pystyn vuosikymmenien jälkeen
palauttamaan mieleen purettujen rakennusten ominaispiirteitä ja entisten
asuinseutujen karttoja. Sen olen huomannut jo vaikka Facebookissa PostikorttienTurku –ryhmän kuvista. Monien kaupunkimaisemien ja rakennusten sijainnin
kykenen hahmottamaan sekunneissa.
Ehkä juuri näistä syistä pidän kovasti kirjoista, jotka
sijoittuvat arkisiin paikkoihin, jotka ovat minulle tuttuja. Syntyperäisenä
turkulaisena toki Turku on aina tärkeä ja sen osuminen kirjan tapahtumien
sijaintipaikaksi hivelee. Turun lisäksi olen asunut kuusi vuotta
Lauttasaaressa, Helsingissä (ja vuoden verran Kolarissa, Lapissa).
Etelä-Helsinkiin, Espooseen ja Lauttasaareen sijoittuvat kirjat houkuttelevat
kerta toisensa jälkeen. Outi Pakkasen dekkareihin tartun innolla, sillä osa
lumosta syntyy tuttujen ja rakkaitten paikkojen kuvauksista.
Luin peräkkäin Outi Pakkasen Toinen kerros –dekkarin sekä
ruotsalaisen Mari Jungstedtin Vaarallisen leikin. Pakkasen ruokakuvaukset toki
ovat herkullisia, mutta enemmän nautin jälleen henkilöhahmojen kotien
kuvauksista. Jugend-talojen yksityiskohdat, rappukäytävät, porttikongit ja
parvekenäkymät on kuvattu niin elävästi, että jälkeenpäin tuntuu, että olisin
katsonut elokuvaa tai käynyt itse paikalla. Henkilöhahmot ja niiden
ominaispiirteet eivät tee yhtä lähtemätöntä vaikutelmaa, mutta herättävät toki
toivotut reaktiot: sääliä, inhoa ja toiveikkuutta. Outi Pakkasen Toinen kerros
(ilmestynyt 2012) ei ollut ihan tekijänsä parhaimmistoa paitsi ympäristönsä kuvauksissa.
Mari Jungstedt oli minulle uusi tuttavuus. Pohjoismaisia
dekkareita ilmestyy niin paljon, etten pysy enää perässä. Vaarallisessa
leikissä (ilmestynyt ruotsiksi v. 2010) oli jotakin samaa kuin juuri ennen
lukemassani Outi Pakkasen dekkarissa. Maisemakuvaus on taidokasta. Kirja
sijoittuu pääosin Gotlantiin ja sen maaseudulle, joiden kuvaus on elävää ja
tarkkaa. Visbyssä olen käynyt lapsena, mutta sieltä saamaani lelua kummempaa
muistoa minulla ei sieltä ole. Mari Jungstedtin maalailemien maisemien jälkeen
olen lähes käynyt Gotlannissa uudelleen tai ainakin mielessä kävi sinne palaaminen.
Vaikkapa Tukholmasta liikennöivällä lautalla, jonka lapsiperhekuvaukset
tarkkoine ja uskottavine yksityiskohtineen murhien keskellä tuntuivat juuri niiltä arkisilta
asioilta, joista nautin.
Jos pidät dekkareista, joissa ei veri lentele ja joissa
keskitytään ihmismieleen ja maisemiin, saatat mielelläsi lukea nämä. Jos nautit yksityiskohdista, saatat pitää niistä vielä enemmän. Koska kirjat eivät ole aivan upouusia,
löytyivät ne helposti kirjaston hyllystä.
Outi Pakkanen: Toinen kerros
Otava
Mari Jungstedt: Vaarallinen leikki
Otava
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos, kun kommentoit!