torstai 30. heinäkuuta 2020

Koronakevään opiskelu sujui Hararin hengessä

Puolitoista vuotta sitten luin Yuval Noah Hararin Sapiens-kirjan sillä ajatuksella, että muutakin hänen tuotantoaan olisi hyvä lueskella. Kesälomalukemistoksi valikoitui nyt 21 oppituntia maailman tilasta.


Kirja starttaa teknologian näkymistä. Harari pohdiskelee bio- ja informaatioteknologioiden näkymiä ja uhkia: niiden yhteen sulautuminen "tuo eteemme suurimmat haasteet, joita ihmiskunta on koskaan kohdannut". Mielenkiintoisia juttuja riittää, kuten vaikka se, kuinka Googlen AlphaZero-ohjelma voitti vuoden 2016 shakin maailmanmestarin, Stockfish 8 -ohjelman. AlphaZeron tekoäly oppi shakin vain neljässä tunnissa, aivan alusta korkeimmalle huipulle. Shakissa luovuus on nykyisin tietokoneiden, ei ihmisten tavaramerkki. Mutta koska tietoisuus ja älykkyys ovat eri asioita, koneiden ylivoimaisuus ei ole niin pelottavaa kuin monet ovat hahmotelleet.

Nimensä mukaisesti kirja etenee sitten askel askeleelta eteenpäin, ja rakenne toimii. 

Paitsi ettei ihan toimi. Puolenvälin jälkeen päätin lopettaa lukemisen mutta jatkoin kuitenkin. Lopetin taas, ja jatkoin taas. Onneksi olin sinnikäs, sillä vaikka välillä teksti menettää kiinnostavuutensa, parhaat paukut on säästetty loppuun. Siellä päästään pitkälle, aina elämän tarkoitukseen asti. Jos etsit lopullista vastausta tuohon kysymykseen, et sitä tästä löydä, mutta hyvää pohdintaa kyllä.

Hararin mukaan tieteisfiktio on 2000-luvun tärkein taiteenlaji. Sen suurin pahe on kuitenkin se, että se sekoittaa liian usein toisiinsa älyn ja tietoisuuden, joten elokuvissa ja kirjoissa ollaan turhan huolissaan mahdollisesta robottien ja ihmisten välisestä sodasta, kun meidän tulisi pelätä konfliktia algoritmien pönkittämän pienen yli-inhimillisen eliitin ja suuren valtansa menettäneen Homo sapiens -alaluokan välillä.

Tästä kirjasta löytyy myös Perttu Pölösen Tulevaisuuden lukujärjestys -kirjan ydinajatus: kouluissa pitäisi jättää faktojen ja teknisten taitojen opiskelu vähemmälle ja opettaa sen sijaan kykyjä käsitellä muutoksia, oppia uusia asioita ja säilyttää henkinen tasapaino uusissa tilanteissa. Se on hyvä ajatus, tosin idean konkretisoimisessa on vielä viilaamisen varaa. Tai oikeastaan jos tarkemmin ajattelee, tämän koronakevään opiskeluhan on ollut juuri tätä, kaikilla kouluasteilla. Siitä on selvitty kuka mitenkin, mutta onpahan ainakin tullut opiskeltua näiden tulevaisuusajattelijoiden luonnostelemien ajatusten mukaan.

Yuval Noah Harari: 21 oppituntia maailman tilasta
Suom. Jaana Iso-Markku
Bazar

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, kun kommentoit!